UNDGÅ AT LØBEGLÆDEN FALMER I EFTERÅRET

Af: Anne Voss

Når varmen slipper sit tag og bladene gulner, venter der dig en helt speciel træningstid. Efteråret med sine køligere temperaturer og smukke farver er hundrede procent nydelse. Har du trænet målrettet til motionsløb henover sommer og tidligt efterår, kan det nu være tid til at sænke farten og vælge længere distancer i et lavere tempo. Er du ikke klar til at slække på træningsintensiteten, får du her gode råd til at holde løbegejsten i vejret frem mod vinteren. Også når vejret bliver trist og gråt ...


Meld dig til et efterårsløb
Der er mange motionsløb hele året rundt. Ved at tilmelde dig et løb, f.eks. et trailløb i skoven november, har du et pejlemærke for din træning. På motionslob.dk/løbskalenderen finder du løb i skov og by og på stranden – også på øer og i egne af landet, som du ellers måske ikke ville besøge.


Det rigtige tøj foroven
Når temperaturen falder, har du brug for mere tøj – gem singletten af vejen og hent den lette, bygetætte, åndbare løbejakke frem – fx denne jakke BLACK WIND JACKET i letvægtsmateriale med vindbeskyttelse. Den er vandafskyende, og ventilationspanelerne sikrer åndbarheden – her i en flot, frisk farve til kvinder.


Det rigtige tøj forneden
Et par tights, der dækker knæene, er perfekte til årstiden – se fx disse svedtransporterende ICONIC POWER TIGHTS i strækbart materiale, der giver god støtte til musklerne. Når du vælger løbetøj i gode, gennemtænkte syntetiske tech-materialer, er det ikke tøjet, der spænder ben for løbegnisten.


På med hatten
Tag gerne en løbekasket med på tur – den kan fungere som en lille paraply i regnvejret. Holder du hovedet tørt, føles vejret knap så vådt. Denne unisex-cap Running Cap 90934-060 af polyester er justerbar i nakken og har en god facon.


Kig ned
Skovstierne kan være dækket af våde, glatte nedfaldsblade. Hvor smukke de end forekommer i alle efterårsnuancerne, er de lumsk glatte. Vælg løbesko med en ydersål, der har en kraftig profil, og en åndbar membran. Et par trailsko kan være modsvaret til skovens naturlige glidebane.


Varm op
Glatte stier og veje øger risikoen for at vrikke om på fødderne. Varm fodleddene op før, du begiver dig af sted: Stå på den ene fod og drej den anden fod rundt i luften, så får du strakt fodleddet godt ud i yderstillingerne. Gå tågang. Stil dig også på et trappetrin med den yderste tredjedel af fødderne og løft kroppen op og ned. Denne øvelse varmer både fodled og akillessenerne op.

God fornøjelse!