Styrketræning i skoven

Af: Anne Voss

Det er supersundt at løbe, det vil du sikkert gerne skrive under på. Men løb er også en ensidig form for træning, som med fordel kan suppleres med styrketræning, hvis du vil forbedre dine løbetider og forebygge skader. Og her behøver du ikke kun at tænke motionscenter – hvorfor ikke åbne dørene og flytte træningen ud i naturen?

De fleste løbere holder af frisk luft, lys og albuerum. Duften af fugtigt skovbund og harpiks er at foretrække fremfor lugten i et lukket træningslokale.


I mange parker og skove er der etableret områder med udendørs træningsredskaber. De er ofte konstrueret, så din egen krop udgør modstanden, og det er muligt at få en alsidig træning med henblik på styrke, koordination og balance. Du kan for eksempel lave cirkeltræningsøvelser. Hvis du gør det rigtigt, skal du mærke, at du “syrer til” men dog stadigvæk er i stand til at gennemføre øvelserne. Husk at starte let op, hvis du er ny inden for styrketræning.

I nogle skove og parker er der også forhindringsbaner, hvor du kan booste musklerne i overkroppen med armgang. For løbere er det vigtigt at være stærk i overkroppen, da du bruger den – især styrken i kroppens midte – til at ”trække med”.

Brug naturens egne redskaber
Andre steder i det fri kræver det mere fantasi at se mulighederne: 

  • Solide grene i den rette højde er gode til kropshævninger. 
  • En bænk eller et væltet træ kan bruges til dips og armbøjninger af forskellige sværhedsgrader. 
  • Lunges og squats er gode øvelser for løberben og kan udføres alle steder. En stor sten eller en tung gren kan give ekstra belastning.
  • Træerne kan bruges til en omgang tagfat, hvis du løber med andre. Det udfordrer kondition, smidighed og balanceevnerne – og giver god træning af lattermusklerne.


Udstyr til at tage med
Du kan nemt tilføje ekstra belastning til dine øvelser: 

  • Tag træningselastikker med i lommen på løbeturen og fastgør dem evt. til et træ. 
  • Find et passende stykke nedfaldstræ eller afsavet brænde og brug det som kettlebells. Du kan gennemføre svingene 100 % ved at kaste vægten fra dig – som en skotte, der deltager i træstammekast ved Highland games.
  • Medbring et par tomme plasticflasker/dunke og fyld dem med vand til en passende vægt (husk at tømme dunkene i søen igen, så haletudserne kommer tilbage i rette element).